Khamis, 10 September 2009

Pengenalan:
Murid-murid pendidikan khas terdiri dalam pelbagai kategori ketidakupayaan berbanding dengan murid kelas aliran perdana. Mereka sukar memberi tumpuan agak lama ketika pengajaran guru. Justeru itu, murid-murid khas memerlukan banyak aktiviti, kaedah dan teknik mengajar yang berkesan dengan masalah mereka secara individu.

Objektif:
Objektif blog ini adalah untuk membolehkan murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran melalui kaedah elektronik dan web dengan bermakna dan menggembirakan. Disamping itu bahan-bahan yang disediakan membolehkan murid dapat:
  • mengenalpasti alatan menjahit untuk jahitan tangan seperti yang terdapat dalam sukatan kurikulum kemahiran hidup pendidikan khas.
  • kemahiran asas menjahit yang diperlukan dalam kehidupan harian murid seperti menampal pakaian, membaiki pakaian tetas, butang longgar atau tertanggal.

  • membuat persediaan awal sebelum kelas dengan merujuk topik yang akan dipelajari melalui blog.

  • belajar sambil bermain dengan mengikuti aktiviti permainan melalui pautan yang disediakan.

  • meningkatkan pengetahuan murid dengan membuat latihan-latihan yang disediakan berdasarkan topik pelajaran.

  • menghasilkan kerja tangan berasaskan jahitan seperti projek artikel mudah melalui panduan yang disediakan.

Contoh hasil kerja jahitan yang berjaya dihasilkan oleh murid Kelas 9,

PIPKBP SK.Datin Khadijah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan