Khamis, 23 September 2010

Pisau Penetas
Digunakan untuk menetaskan benang bagi jahitan yang tidak kemas dan tidak elok. Berfungsi seperti penetas benang. Cara penjagaannya ialah gunakan hanya untuk menetas benang atau jahitan sahaja. Simpan bersama-sama alatan lain dalam kotak alatan.




Kapur Penanda
Digunakan untuk menanda bahagian yang hendak dijahit atau digunting. Kapur penanda banyak terdapat dalam pelbagai bentuk dan warna. Warna kapur akan hilang apabila fabrik dibasuh.







Pita Ukur

Mempunyai ukuran 150 cm panjang. Diperbuat daripada plastik atau kanvas. Kedua-dua pangkalnya berlogam. Mempunyai nombor dan tanda yang jelas pada kedua-dua belah pita ukur. Digunakan untuk mengukur bahagian yang hendak digunting atau dijahit. Cara penjagaannya ialah gulung longgar-longgar dengan nombor kcil dibahagian luar.

Jarum Peniti

Jarum yang halus, panjang dan tajam. Semasa digunakan, cucuk di kusion peniti. Digunakan untuk menyemat kepingan kain sebelum dijahit buat sementara. Cara penjagaannya ialah jarum perlu disimpan dalam kotak beralas dengan kertas penyerap supaya jarum peniti kering dan tidak berkarat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan